fredag 19 februari 2010

Trip till Val Thorens

Vi har varit på besök i Val Thorens, men bara för en kväll.

Klockan 18:00 satte vi, Pontus, Micke och jag, oss i Hugos Ford och började vår resa till Val Thorens, Europas högst belägna skidort. Med oss hade vi skidkläder, skidor, brädor och öl.

Bilresan till byn gick utan några problem och att hitta var inga konstigheter, så efter ca 3 timmar var vi framme och efter lite letandes lyckades vi hitta en bra parkeringsplats, trodde vi då, och vi fixade iordning bilen så att vi skulle kunna sova i den när vi var klara med festandet.

Anledningen till denna resa var att hälsa på min lillebror Gugge, festa och åter få stå i de fina backarna. Gugge var dock helt ovetandes att vi skulle komma något som märktes när vi möttes för första gången på två och en halv månad i baren på Tango. Det var verkligen skitskoj att få möta brorsan efter så pass lång tid. Kvällen fortsätte i glädjens tecken och vi besökte bar efter bar, Micke besökte dock bilen några gånger för att få lite vila innan han återigen kunde festa vidare.

Tango, Snesko, Saloon och Summit fick sig ett besök innan vi var klara vid halv 6. Gugge var snäll nog att se till att vi slapp sova i bilen och lånade ut sitt golv och en bänk i deras lilla lägenhet. Inte världens bekvämaste sovplats men det var varmt och skönt i alla fall. Morgon därpå sa vi på återseende och vi återvände till bilen för att äte frulle och hämta skidgrejer så att vi kunde ut och åka. När vi kommer till platsen blir vi dock väldigt förvånade då vi ser att det utan förvarning slagits upp en marknad på den parkeringsplats där vi parkerade bilen. Fan tänkte vi, nu blir det att gå till polisstationen, punga upp några hundra eurodollars för att få tillbaka bilen. Inte världens roligaste upplevelse när man varit ute en hel natt. Helt plötsligt vänder sig dock Pontus sig om för att kolla på marknaden och vad ser han inte 50 meter längre bort på en helt annan parkering, jo vår skitiga Ford. Bilen har alltså blivit bortbogserad bara 50 meter för att ge plats för marknaden så vi smyger långsamt fram i rädsla att dem har monterat på ett däcklås, icke sa nicke. Det enda som finns på bilen som inte fanns där under tidigare kväll var en liten lapp där Val Thorens poliskår ber oss att parkera bilen på en annan parkering, inte ens en bot fick vi. Lättade sätter vi oss i bilen och käkar vår lilla frukost.

Skidåkning blev det inget av tyvärr även om vi ska ha gratisdagar i Val Thorens, anledningen var att vi hade fel kvitto och lite nedslagen fick jag ringa upp Gugge och meddela honom att jag inte kommer att kunna åka skidor. Vi säger adjö och på återseende i maj när jag kommer hem igen, hoppar in i bilen och vinkar hejdå till Val Throrens.

Klockan 4 rullar vi in bilen i Val D'Isere och vi är hemma igen. Trötta, hungriga, bakfulla men väldigt väldigt nöjda med denna lilla utflykt.

Vi ses i marshallens skugga. Amen.